| YAZARLAR |
| 22.10.2008 | Dikkat... Kriz bizde!!!
Ben bu yazının hazırlandığı saatlerde para kurulunda hafif de olsa bir faiz arttırımı çıkacağı beklentisi içindeydim.
Ancak değiştirmedi o zaman piyasaya dolar sürmek durumunda kalacak. Bakın Türkiye bu üç şeyden birisini yapmak zorunda ya mevduata bir güvence verecek ya finans kuruluşlarına likidite verecek..
Bunları yapmazsa o zaman da faiz silahını çekecek.
Faizin aynı kalması enteresan...
Dünyayı gelişmekte olan piyasaları uzun yıllardır takip ederim. Bir dönem 24 saatimi buna ayırırdım. 94 krizinde faiz inerse enflasyon iner saplantısı ile Çiller ikisini de tokatladı... Sonuç kurdaki aşırı yükselme...
Bugünlerde, Dünya piyasalarında buzul çağına dönüyoruz.
Döviz krizlerine geri dönüyoruz....
Bu işler populist söylemlerle olmaz.
Bu işler diş macunun tüpten çıktıktan sonra geri dönmemesi gibidir.
Döndürmezsiniz.
Parlak laflar parlak lafı edenlerin güzel retorikleri olarak kalır psikioljiyi düzeltir ama sorunu çözmez..
Merkez bankası hiç bir önlem almadan ortalayarak bu işi götüremez. Serbest piyasa her şeyi toparlar imanı çökmüştür. Kamu etkin bir oyuncu olarak cankurtaran olarak devreye girmelidir. Girmek zorundadır.
Girmezsek gerisi buzul çağıdır.
Dolara olan talep küresel emniyet arayışının dolara kaymasından kaynaklanmakta en yalın en sade bir yatırım aracı olarak Roubini burada haklıdır..
Ama Amerika’da eninde sonudan bu yüksek dolarla tekrar sarsılacaktır. Bunu hesaba katmak lazım.
Cari açık veren bir ülkede kendi parasının çok değerli olması, kabul görecek bir durum değildir.
Son durum gösterdi ki yani gelişmekte olan piyasalardaki paranın çekilmesii le (ki aşağı yukarı bu çekilme bir hafta daha sürer) kendi zararlarını kur ile oynayarak kapıyorlar.
Kuru yükseltirsek yabancı kaçmaz türünden şehir efsanesi ancak sabit kurlardan ani şoklarla çıkışta işe yarar.
Kuru yükseltmemek faizi değiştirmemek belki şirketleri kurtarır. Ama sokağı deler..
Tekrar ediyorum.
Ekonomist Joseph Stiglitz, 2001 krizi sonrası geldiği Türkiye’de Ünlü Yazar Leon Tolstoy’un Anna Karenina romanıın girşi cümlesini aktararak başlamıştı.
“Bütün mutlu ailelerin mutluluğu birbirine benzer
Her mutsuz ailenin mutsuzluğu ise kendine göredir”
Bundan sonra artık her ülke kendi mutsuzluğı ile başbaşa kalacak ve o şekilde çözmeye çalışacak sorunlarını..
Cari açığı olan, hammade ithalatçısı Macaristan faizi yükseltiyor, cari fazlası ve rezervi olan Rusya ise doları sürüyor piyasaya..
Hangisinin haklı olduğunu zaman gösterecek.
Biz bu hikayeden birini seçeceğiz.
Yada üçüncü bir yol varsa oraya gideceğiz.,
Allah aşkına üçüncü bir yol bilen ulema kısmı bunun ne olduğunu bize söylese de anlasak...
Yeniden dönersek..
Gelişmekte olan ülke bonolarına satış geldiği için buradaki kurlar yükseliyor.
CDS piyasası çöktüğü için...
Amerika ve AB ülkeleri finansal kuruluşları kurtardılar.
Fonlar da kendi kendilerini gelişmekte olan piyasalar ile oynayarak kurtaracaklar.
Merkez bankasının dolara müdahale etmeyişindeki nedeni anlamadığımı söylemiştim.
Burada spekülasyon olur korkusu var.
Haklı olabilirler.
Merkez bankası kura müdahale edecek ve arkasından yeni bir dalga gelecek ilk iki dalgayı kaçıranlar tarafından, sonra dolar gene yükselecek o yüzden yükseliyor kur...
Dolara olan talep küresel emniyet arayışının yatırımcıları dolara kaydırmasından kaynaklanıyor.
İkinci nokta paranın kaçmakta olduğu gerçeğinin kabul edilmesi sözkonusudur ki bu artık realist olmak mıdır, yoksa teslimiyet midir varın orasını siz düşünün?
Ö. İskender ÖZTURANLI
Yazarın Nadire Uysal adlı kullanıcıya cevabı...
Sanıyorum alaycı bir uslüpla ne öngörü diyorsunuz...
Yazımın başlığını okumuşssunuz ama içini okumamışsınız anlaşılan..
Neler yapılacağını yazıyorum...
Okuduysaydınız faydalanırdınız ve öngörülerimden yararlanırdınız.
Burada tam bir buçuk yıl önce global bir krize doğru mu diye adlı yazımıda da belirtmiştim. Linki aşağıda
http://bigpara.ekolay.net/m3/bigyazar_detay.asp?id=597706
Bu dünyada öngörüleri konsunda dalga geçilecek sonuncu insanlardan olduğumu düşünüyorum
|
|
| Bu habere yorum ekle |
 |

| Bu haber ile ilgili 11
adet yorum bulunmaktadır.
|
| KRİZ KONUT SEKTÖRÜNÜDE DERİNDEN VURACAK |
| KRİZ TÜRKİYEYE DOLARIN ŞAHLANMASIYLA GİRDİ. VAR OLAN DURGUNLUĞABİRDE KRİZ EKLENDİ. ÜSTÜNE PİYASANIN GÜVENSİZLİĞİ EKLENİNCE İŞLER ÇOKDA ZOR BİR DURUM HALİNE GELDİ. PİYASADA NAKİT SIKINTISI HAD SAFHADA. FAİZLER ARTIŞ EYLİMİNDE. SIKINTIYA DÜŞENLER ELİNDEKİ EMLAKLARINI SATMAYA ÇALIŞIYOR AMA ALICI YOK. BU DURUM KRİZİN KAPIDAN GİRİŞİYLE BÖYLE OLDU. DAHA PİYASALARI OCAK-ŞUBAT 2009 AYLARI VE YEREL SEÇİMLER BEKLİYOR. ÜSTELİK BİRDE SEÇİMLERDEN SONRA PİYASALARIN DAHADA KÖTÜY GİDECEĞİ, ÜSTÜ ÖRTÜLÜLEN KONULARIN AÇIĞA ÇIKACAĞI KONUŞULUYOR. BU BAHSEDİLEN GELECEKTE TÜM SEKTÖRÜ, İŞVERENİ, İŞÇİYİ, ESNAFI VE İŞTEN ÇIKARILMIŞLARI ÇOK DAHA KÖTÜ GÜNLER BEKLİYOR. SIKŞANLAR, EMLAK SATANLAR BU GELECEKTE ELLERİNDEKİ VARLIKLARIN DAHADA ERİDİĞİNİ GRECEKLER SANIRIM... |
|
esenhh 02.11.2008 13:05:06
|
   |
| Katılıyorum 47% |
|
|
52% |
Katılmıyorum Toplam:48 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| YETEEERR!!! |
| artık lütfen ülkem insanıda kazansın yaa.. Sapazda tahta kapandı 1000 lot gitti tamam dedik..
demirbankta nakit gitti eywallah sağlık olsun dedik.
Bari 1. 7 0 den aldığımız dolarları satma zamanı kapıya geldi bunu engelleme sayın paranın efendisi..
yabancı her halukarda kazanmak zorunda değil... Bu kezde onlar kaybetsin LÜTFEN ARTIK YAA !!!
2 liradan aşağı satmayın beyler elektrik faturamı ödemeye derman bulamadığım da oldu. hani enflasyon yok denecek kadar az ya bizim memlekette nedense her ay hissetirmez bir ivme ile ilerledi elektrik faturam ( gıda , kömür daha bunları saymıyorum ) .. Sayın YILMAZ bu ülkenin insanına lütfen ihanet etmeyin.. Bu kezde biler kazanalım !! SAYGILAR |
|
att3206 26.10.2008 00:04:22
|
   |
| Katılıyorum 62% |
|
|
37% |
Katılmıyorum Toplam:45 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Krize karşı ne yapılmalı? |
| Herşeyde önce sayın İskender Özturanlı``yı kutlarım. Maalesef 14.03.2007 tarihli yazısını ancak şimdi okudum. Hem de hayret ve hayranlıkla. Geçirdiğimiz günler, o tarihte yazılmış romandan alıntı bir film gibi. Ekonomi kurmaylarımızın da bu günlerin geleceğinden haberdar ve hazır olduklarını ummak istiyorum. Amerikanın ve ABnin bile henüz çare bulamadığı bir krize bizim hamdolsun türü bir çare bulmamız kolay değil. Ben öncelikle lüks tüketim ve savurganlıktan vazgeçtim. Dolara Euroya saldırmadım. Halk olarak ne yapılacağı konusunda fikirlerinizi almak güzel olurdu. Saygılarımla. |
|
mskborsa 23.10.2008 21:55:03
|
   |
| Katılıyorum 52% |
|
|
47% |
Katılmıyorum Toplam:48 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Sanyicimiz için iyi olan hangisi, yabancıların düşük kurla alıp tüketmesimi, yoksa daha az götürebilmesimi |
| Sanyicimiz için iyi olan hangisi, yabancıların düşük kurla alıp tüketmesimi, yoksa daha az götürebilmesimi
Merkez Bankası Müdahalesi ile kur düşürüldüğünde, hedge fonlar ve diğer yabancılar ucuz doları daha çok alıp götürürler. Hem döviz çıkşını, kaçışını hızlandırır, hemde aynı miktar lirası ile ülkenin daha çok dövizini götürme imkanına kavuşur. Daha sonra üreticilerimiz aynı dövizi iki katı fiyata bile bulamazlar. Şimdi sıcak paracı yabancılar nekadar yüksek kurla alırlarsa o kadar az döviz götürürler ve üreticilerin gelecekteki üstündeki baskının vahameti dahada artmaz. Ülkesini seven kura müdahale ederek zorla düşürmez. Ülkeye ihanet olur. Eminimki Merkez bankası yetkilileri bu durumun farkındalar ve inanıyorumki ülkeye ihanet etmezler. Merkez Bankası net dış varlıkları 38 milyar doların altında. Müdalale etmeye kalksa bir solukta tükenir, sonra elçiliklerin maaşını ödeyemez hale geliriz.
|
|
hbozkurt99 23.10.2008 15:34:00
|
   |
| Katılıyorum 60% |
|
|
39% |
Katılmıyorum Toplam:68 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Bravo |
| Bravo İskender Bey, terik ederim, gerçekten inanılmaz bir öngörü, nasıl anlıyorsunuz Krizin bize de geldiğini ve uyarıyorsunuz? |
|
nadireuysal 23.10.2008 14:26:47
|
   |
| Katılıyorum 43% |
|
|
56% |
Katılmıyorum Toplam:62 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Enflasyon - Faiz |
| Daha once ihracat artisinda biraz zorluk olunca hemen faizlerin indirilmesi isteniyordu. Merkez Bankasi ise normal durumda surekli olarak faiz seviyesini enflasyona gore belirliyordu, cunku enflasyonla mucadele en oncelikli konuydu. Bugun Merkez bankasi hala normal durumdaki gibi hareket ediyor ama kurlar cok yukselirse faizi artiracagini da belirtmekten cekinmiyor, anlasilan kurlar henuz tehlikeli seviyeye ulasmadi. 2009 zor gececek, piyasalar yavaslayacak, faiz artislarinin piyasayi daha da yavaslatacagini unutmamak gerek. |
|
saricizmeli 23.10.2008 14:19:43
|
   |
| Katılıyorum 52% |
|
|
47% |
Katılmıyorum Toplam:51 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Dolar |
| Daha 3 -5 gün önce dolar kuru yıl sonu 1,50 olur diyenler şimdi nerdeler.Halkın elinden ucuza kapmaya çalışıyorlar.Bu halk 1700 den dolar aldı kaçyıldır bekliyor.Yabancılar da u fiyattan dolar sattı kaçyıldır kazanıyorlar.Şimdi doları onlara ucuzamı kaptıralım.Merkez bankası ne diye müdahale etsin ki.Bırakın serbest piyasa değilmi gittiği yere kadar gitsin.Biraz da yabancı karından zarar etsin.Piyasaya girerken kar et,çıkarken kar et,hem de 1 krş vergi(stopaj) ödemeden.Oh ne ala... |
|
blackboy333 23.10.2008 11:40:29
|
   |
| Katılıyorum 76% |
|
|
23% |
Katılmıyorum Toplam:86 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Dollar dünyada lider para birimi olmaktan çıktı ... |
| Neden?
Amerikaya dünyada azda olsa biraz güvenen ve limitli kredi veren sadece son 2 ülke kalmıştır/vardır.
Birisi Japonya, diğeri Çin.
Aslında bunlarda artık Amerikaya kredi vermezlar ama, adamların ihracaatlarının %80´i Amerikaya gidiyor. Kredileri tam keserlerse, Amerikalılara ihracaat ettiklerin ürün ve hizmetlerin karşılığını hiç alamayacaklar. Mecburi evlilik.
Dünyaya yayılmış Amerikan ordusunun günlük maliyeti 1 Milyar Dolar.
Bu yılda 365 Milyar Dolar yapar.
Bunu birileri ödemesi lazım.
Bu askeri giderler hariç, Amerikanın toplam borcu
2 bin Milyar Doları aştı. Faizlerinin hesabı allah bilir.
Aslında bu Amerikan serbest piyasa modeli çoktan iflas etti, ama adamlar yeşil kağıtlarını dahada bol bol basarak herkese durumun iyi olduğunu yutturuyorlar. Sadec bir yeşil kağıt parçası arkasından bir şey yok.
Bunu arpalrın çoğu çoktan bildiği için, İran dahil, hepsi 2-4 yıldır Euroya kaçıyorlar.
Tam %100 kör ve ekonomik özürlü olmak lazım, çok yakında patlayacak olan süper nova Dolar balonu görmemek için.
SLM
Hasan Eker
|
|
invendi 22.10.2008 22:59:15
|
   |
| Katılıyorum 66% |
|
|
33% |
Katılmıyorum Toplam:65 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Bozkurt arkadaşıma katılıyorum.. |
| Amerikada ve gelişmiş ülkelerdeki finansal krizin bu derece tırmandığı bir dönemde bizim gibi gelişmekte olan fakir ülkelerin dolarlarını ucuz fiyattan piyasaya sürmesi en hafif tabiriyle ENAYİLİK olur dolarda spekülasyon bölümünde yazdıklarımı burada yazacak değilim. Orada Merkez bankasından faiz indirimi beklentisinde olduğumu yazmıştım buda kısmen bugün gerçekleşti (Borc verme faizinde 0,50 puan indirim) bundan sonra daha çok üretmek daha az tüketmek zamanıdır. Bende MERKEZ BANKAMIZIN Bu ülkeye ihanet etmeyeceğini düşünüyorum saygılarımla... |
|
deadsansar 22.10.2008 22:19:11
|
   |
| Katılıyorum 56% |
|
|
43% |
Katılmıyorum Toplam:60 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
| Yukarıdaki yazdıkların hepsi doğru ama atı alan üsküdarı geçti. |
| Sayın Durmuş Yılmaz en başından beri döviz kurlarına müdahale etmeyerek bu sürecin oluşmasına neden olmuştur. Açıkçası adım gibi eminimki şu anda dünya daki ekonomik sistemin geçen seneden bu seneye nasıl iflas ettirildiğinin ne hükümet ne de MB yöneticileri farkındadırlar.Döviz kurlarına kesinlikle müdahale edilmemesi gerek.Eğer boy göstermek istiyorsa 2.20 lerden aşağı bir seviyeden yapması uygun olmaz.Yoksa İzlanda''dan beter duruma düşer çok kötü şartlarda IMF''nin kucağına düşeriz. Son olarak ampül artık işe yaramıyor patlatmadan değiştirmek gerek.
|
|
999bigboss 22.10.2008 19:22:04
|
   |
| Katılıyorum 56% |
|
|
43% |
Katılmıyorum Toplam:67 |
|
|
|
|
|

| UYARI: Bu bölümde yer alan görüş ve yorumlar tamamen bigpara.ekolay.net kullanılıclarının kişisel görüşlerini yansıtmaktadır. Bu görüşler, mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere ve yorumlara dayanılarak yatırım kararı verilmesi, beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Yatırımcıların verecekleri yatırım kararları ile bu sitede bulunan veriler, görüş ve bilgi arasında bir bağlantı kurulamayacağı gibi, söz konusu yorum/görüş/bilgilere dayanılarak alınacak kararların neticesinde oluşabilecek yanlışlık veya zararlardan Doğan Elektronik İçerik Tasarım Hizmetleri ve Yayıncılık A.Ş. sorumlu tutulamaz. |
|
 |
51.019 %2,17 | 1.297 Mio.TL | | Yüksek: 51.076 | Düşük: 50.865 |
|
1,5120 | %-0,53 | | Yüksek:1,5155 | Düşük:1,5115 |
|
2,0800 | %-0,05 | | Yüksek:2,0800 | Düşük:2,0755 |
|
52,3653 | %0,05 | | Yüksek:52,4891 | Düşük:51,9914 |
|
| | Son | % | | | ISKUR |  | 17.800,00 | 22,76 | | | ISATR |  | 60.915,00 | 21,01 | | | ASLAN |  | 229,00 | 19,27 | | | LUKSK |  | 3,80 | 18,01 | | | ISBTR |  | 2.855,00 | 16,77 | | | Tümünü göster» |
| | Son | % | | | VKGYO |  | 4,55 | -9,90 | | | ITTFH |  | 28,00 | -5,88 | | | DENIZ |  | 8,55 | -5,00 | | | DNZYO |  | 1,55 | -4,91 | | | TEBNK |  | 2,16 | -2,70 | | | Tümünü göster» |
| |
|
Son |
% |
| USD |
 |
1,5120 |
-0,53 |
|
| EURO |
 |
2,0800 |
-0,05 |
|
| Sterlin |
 |
2,3658 |
-0,69 |
|
| EURO/USD |
 |
1,3649 |
0,68 |
|
| Gösterge Bono |
 |
8,96 |
-0,33 |
|
| O/N Repo |
 |
6,50 |
0,00 |
|
| Eurobond |
 |
158,38 |
-0,78 |
|
| Cumhuriyet Altını |
 |
349,55 |
0,05 |
|
| Altın (Ons) |
 |
1.076,83 |
1,33 |
|
| Brent Petrol |
 |
71,16 |
1,73 |
|
| Doğal Gaz ($/MMBtu) |
 |
5,37 |
-0,56 |
| Tümünü göster» |
| IMKB 100 |
| Dowjones |
| Bovespa |
| Shanghai |
|